REGULAMIN ORGANIZACYJNY GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W WILKOWICACH
Rozdział I Podstawy prawne
§ 1 Regulamin organizacyjny określa organizację i zasady funkcjonowania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wilkowicach zwanego dalej GOPS.
§ 2
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wilkowicach został powołany uchwałą nr IV/10/90 Rady Gminy w Wilkowicach z dnia 31 sierpnia 1990r. Działa na podstawie statutu przyjętego uchwałą nr XLVII/469/2010 Rady Gminy Wilkowice z dnia 09 listopada 2010r. § 3 1. GOPS realizuje zadania własne i zlecone gminie w zakresie: - pomocy społecznej, - świadczeń rodzinnych, - pomocy osobom uprawnionym do alimentów, - postępowania wobec dłużników alimentacyjnych, - przeciwdziałania przemocy w rodzinie, - wspierania rodziny i systemie pieczy zastępczej, - o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, - innych ustaw i aktów wykonawczych, - uchwał Rady Gminy Wilkowice i zarządzeń Wójta Gminy Wilkowice. 2. GOPS może realizować inne zadania wynikające z programów i projektów UE.
§ 4 Siedziba GOPS znajduje się w Wilkowicach, na ul. Wyzwolenia 25.
Rozdział II Organizacja ośrodka
§ 5 Strukturę organizacyjną określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
§ 6 1. GOPS zarządza wydzielonym lub nabytym w ramach prowadzonej działalności mieniem, będącym własnością Gminy Wilkowice. 2. Mienie, o którym mowa w ust. 1 obejmuje: - składniki majątku trwałego, na który składają się środki trwałe - pomieszczenia będące w użytkowaniu jednostki i wyposażenie, wartości niematerialne i prawne - rzeczowe składniki majątku obrotowego - materiały, produkty, itp.
§ 7 1. W GOPS działają następujące komórki organizacyjne: 1) Dział Pomocy Społecznej - w którym zatrudnieni są: koordynator, pracownicy socjalni i pracownik administracyjny, 2) Dział Świadczeń Rodzinnych – w którym zatrudnieni są: kierownik, administratorzy i pracownicy ds. świadczeń rodzinnych, postępowania wobec dłużników alimentacyjnych, funduszu alimentacyjnego, świadczenia wychowawczego, 3) Dział Księgowości – w którym zatrudnieni są: Główny Księgowy i pracownik. 2. Zakresy poszczególnych stanowisk mogą być łączone i przypisane jednemu pracownikowi w zależności od jego obciążenia innymi obowiązkami. 3. Osoby zatrudnione na samodzielnych stanowiskach działają zgodnie z zakresem obowiązków i upoważnień, wykonują czynności samodzielnie i ponoszą za nie odpowiedzialność. 4. Przewiduje się możliwość zapewnienia świadczenia usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych, asystenta rodziny w zakresie zabezpieczającym potrzeby środowiska w formach nieetatowych. 5. Dyrektor GOPS z uwzględnieniem przyznanych środków finansowych przewidzianych w uchwale budżetowej i prawie finansowym ustala stan zatrudnienia stosownie do ustawowych i przyjętych zadań, potrzeb organizacyjnych oraz sprawnego funkcjonowania jednostki. 6. W trybie określonym w ust. 4 likwiduje się, dzieli i łączy komórki określone w ust. 1.
§ 8 Dla poszczególnych spraw ustala się identyfikujące symbole literowe do oznakowania spraw i prowadzonych akt: AO – administracja ośrodka Fin – finanse KP – kadry i płace ZP – zamówienia publiczne PS – pomoc społeczna ŚR – świadczenia rodzinne FA – fundusz alimentacyjny GZI – Gminny Zespół Interdyscyplinarny PZ – piecza zastępcza KDR – karta dużej rodziny ŚW – świadczenie wychowawcze
Rozdział III Zasady funkcjonowania GOPS
§ 9 1. GOPS jest gminną jednostką organizacyjną. 2. GOPS gospodaruje powierzoną częścią mienia gminnego, o którym mowa w § 6 kierując się zasadą rachunku ekonomicznego, efektywnego wykorzystania czynnika ludzkiego oraz zasobów rzeczowych i finansowych. 3. GOPS pokrywa wydatki związane z funkcjonowaniem bezpośrednio z budżetu Gminy, a uzyskane dochody odprowadza do budżetu Gminy Wilkowice. 4. Planowane na dany rok budżetowy wydatki i dochody określa każdorazowo uchwała Rady Gminy Wilkowice w sprawie budżetu Gminy.
§ 10 1. Pracą GOPS kieruje Dyrektor przy pomocy Głównego Księgowego. 2. Dyrektora GOPS zatrudnia Wójt Gminy Wilkowice. Nawiązuje i rozwiązuje z nim stosunek pracy. Nawiązanie stosunku pracy następuje w formie umowy o pracę. 3. Dyrektor w ramach upoważnień Wójta Gminy Wilkowice jest właściwy do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, karty dużej rodziny i innych określonych w odrębnych przepisach - w tym do wydawania decyzji administracyjnych. 4. Dyrektor działając zgodnie z przepisami prawa, zakresem uprawnień i obowiązków wynikających z przedmiotu działania jednostki oraz w ramach udzielonego pełnomocnictwa podejmuje decyzje samodzielnie i ponosi za nie odpowiedzialność. 5. Dyrektor reprezentuje jednostkę na zewnątrz. 6. Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez niego pracownik.
§ 11 1. Pracownicy GOPS są pracownikami samorządowymi. 2. Pracownicy GOPS w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań działają na podstawie obowiązującego prawa i zobowiązani są do jego przestrzegania.
§ 12 1. Pracowników GOPS obowiązuje Regulamin Pracy. 2. Zadania dla poszczególnych stanowisk pracy określają odrębne zakresy czynności.
§ 13 Do zadań i kompetencji Dyrektora należy w szczególności: 1) zapewnienie sprawnego funkcjonowania GOPS; 2) kierowanie bieżącymi sprawami GOPS; 3) sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy i realizacją zadań; 4) koordynowanie działalności poszczególnych działów; 5) współdziałanie z istniejącymi na terenie gminy instytucjami i organizacjami pozarządowymi, Kościołem Katolickim, zakładami pracy oraz innymi instytucjami w celu realizacji zadań pomocy społecznej; 6) odpowiedzialność za opracowanie projektu budżetu GOPS, który przedstawia Wójtowi Gminy oraz Radzie Gminy; 7) składanie Radzie Gminy coroczne sprawozdanie z działalności GOPS, opracowuje sprawozdania dla Wójta, Rady Gminy i celów statystycznych; 8) prowadzenie postępowania i wydaje decyzje administracyjne, w ramach posiadanych upoważnień, w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, funduszu alimentacyjnego, karty dużej rodziny i innych; 9) sprawowanie bezpośredniego i szczegółowego nadzoru nad pracą podległych pracowników; 10) wydawanie aktów wewnętrznych w formie zarządzeń, regulaminów instrukcji 11) zapewnianie właściwej organizacji pracy GOPS oraz prawidłową obsługę interesantów.
§ 14 Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności: 1) prowadzenie gospodarki finansowej oraz ksiąg rachunkowych GOPS zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa; 2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi na rachunkach bankowych GOPS; 3) analizowanie, realizowanie, wnioskowanie zmian w zakresie przydzielonych środków finansowych w planie GOPS – przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych; 4) opracowywanie projektów budżetu GOPS oraz kontrolowanie wykonania budżetu, wnioskowanie zmian zgodnie z ustawą o finansach publicznych i rachunkowości; 5) sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych GOPS oraz innych dokumentów; 6) nadzorowanie przestrzegania przepisów ustawy o finansach publicznych i innych ustaw, aktów wewnętrznych obowiązujących w GOPS; 7) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem poprzez złożenie podpisu na dokumencie oraz sprawowanie nadzoru nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji księgowej; 8) współdziałanie ze Skarbnikiem Gminy w zakresie realizacji budżetu oraz sporządzania sprawozdań; 9) sporządzanie okresowych informacji dla potrzeb Dyrektora GOPS.
Rozdział IV Zadania i kompetencje poszczególnych działów
§ 15 Do zadań Działu Pomocy Społecznej należy w szczególności: 1) dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń; 2) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej; skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań; 3) praca socjalna; 4) pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy; 5) sporządzanie wywiadów środowiskowych, także dla innych instytucji; 6) udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej; 7) pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych; 8) współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa; 9) inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin; 10) współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia; 11) zawieranie kontraktów socjalnych; 12) podejmowanie interwencji z uwzględnieniem przemocy w rodzinie, udział w grupach roboczych 13) przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystanie go w pełni na pracę zawodową; 14) opracowywanie diagnoz, programów i projektów w zakresie rozwiązywania problemów społecznych; 15) przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o wydanie Karty Dużej Rodziny; 16) prowadzenie rejestrów i korespondencji w zakresie realizowanych zadań; 17) zachowanie tajemnicy służbowej i przepisów ustawy o ochronie danych osobowych; 18) obsługa programów komputerowych; 19) właściwe przygotowanie dokumentacji służącej do prawidłowego podejmowania decyzji i naliczania świadczeń; 20) kompletowanie dokumentacji podopiecznych, 21) przygotowanie dokumentacji do księgowości, sporządzanie list wypłat; 22) czuwanie nad prawidłową realizacją przepisów ustawy o ochronie danych osobowych i innych ustaw obowiązujących w ośrodku; 23) sporządzanie sprawozdawczości; 24) przyjmowanie i załatwianie korespondencji związanej z działalnością Ośrodka; 25) prowadzenie dokumentacji Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego i grup roboczych; 26) realizacja programów i projektów, w tym współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej; 27) realizacja zadań związanych z funkcjonowaniem Klubu Integracji Społecznej; 28) wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora GOPS.
§ 16 Do zadań Działu Świadczeń Rodzinnych należy w szczególności: 1) realizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych i jej aktów wykonawczych, 2) prowadzenie rejestrów osób pobierających świadczenia rodzinne i fundusz alimentacyjny, świadczenie wychowawcze; 3) naliczanie świadczeń i właściwe kompletowanie i przygotowanie dokumentacji służącej do prawidłowego podejmowania decyzji; 4) przygotowanie dokumentacji do księgowości, sporządzanie list wypłat; 5) przestrzeganie przepisów ustaw dotyczących ochrony danych osobowych i innych ustaw obowiązujących w ośrodku; 6) realizacja ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów i jej aktów wykonawczych; 7) prowadzenie rejestrów wniosków; 8) prowadzenie rejestru korespondencji; 9) naliczanie świadczeń i właściwe kompletowanie i przygotowanie dokumentacji służącej do prawidłowego podejmowania decyzji; 10) sporządzenie sprawozdań merytorycznych, analiz oraz sporządzanie okresowych informacji dla potrzeb Dyrektora GOPS; 11) realizacja ustawy pomoc państwa w wychowaniu dzieci; 12) zachowanie tajemnicy służbowej i przepisów ustawy o ochronie danych osobowych; 13) wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora GOPS; 14) prowadzenie postępowań wobec dłużników alimentacyjnych; 15) egzekucja świadczeń nienależnie pobranych.
§ 17 Do zadań Działu Księgowości należy w szczególności: 1) prowadzenie ksiąg rachunkowych GOPS według obowiązujących przepisów prawa; 2) sporządzanie wewnętrznych dokumentów księgowych oraz sprawdzanie zewnętrznych dokumentów, nadzorowanie prawidłowości obiegu dokumentów finansowo-księgowych; 3) sporządzanie umów zleceń, umów o dzieło i innych dokumentów; 4) prowadzenie ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych - prowadzenie ksiąg inwentarzowych; 5) nadzorowanie przebiegu oraz rozliczanie inwentaryzacji majątku GOPS; 6) dokonywanie przelewów z rachunków bankowych GOPS na podstawie dokumentów źródłowych; 7) obsługa finansowa – księgowa - płacowa pracowników zatrudnionych w GOPS oraz osób zatrudnionych na podstawie innych umów; 8) sporządzanie sprawozdań finansowo - budżetowych oraz innych dokumentów koniecznych w bieżącej działalności GOPS; 9) windykacja należności w drodze postępowania egzekucyjnego na podstawie dokumentacji przekazanej z działów pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych; 10) obsługa finansowo-księgowa ZFŚS; 11) przygotowanie projektów planu dochodów i wydatków GOPS oraz nadzór nad ich realizacją w roku budżetowym.
Rozdział V Zasady i tryb funkcjonowania
§ 18 1. GOPS jest czynny - od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7.00 do 15.00. – w związku z realizacją zadań godziny pracy GOPS mogą ulec zmianie. 2. Dyrektor GOPS w indywidualnych sprawach przyjmuje we wtorki od godz. 10.00- 12.00. 3. Pracownicy socjalni przyjmują interesantów codziennie od 7.00 do godz. 10.00 oraz według szczegółowego planu dyżurów stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu. § 19 1. Pieczątki GOPS w tym imienne pracowników powinny być przechowywane w miejscach niedostępnych dla osób nieuprawnionych. 2. Po rozwiązaniu stosunku pracy wszelkie pieczęcie pracownik zobowiązany jest przekazać przełożonemu.
§ 20 1. Podania wnoszone w sprawach indywidualnych klientów są rejestrowane i przekazywane pracownikom zgodnie z dekretem Dyrektora za pokwitowaniem. 2. Pracownicy rejestrują otrzymane pisma w spisach spraw teczek przedmiotowych, prowadzonych zgodnie z jednolitym wykazem akt.
§ 21 Obowiązki pracownika wobec interesantów: 1) pracownik ma obowiązek obsługiwać interesantów w sposób rzeczowy, sprawny, grzeczny, dyskretny i taktowny; 2) każdy pracownik prowadzący sprawy powinien we właściwym czasie i we właściwej formie informować interesantów o załatwieniu sprawy; 3) powiadamiania o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy w przypadku zaistnienia takiej konieczności; 4) jeżeli sprawa wymaga uzupełnienia dodatkowymi dokumentami, obowiązkiem pracownika jest wskazanie, jakie to mają być dokumenty; 5) udzielania informacji o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżania wydawanych rozstrzygnięć. § 22 1. Skargi wnoszone na działalność GOPS i Dyrektora rejestrowane są przez Sekretarza Gminy. 2. Rejestr pozostałych skarg dotyczących pracowników prowadzi Dyrektor GOPS.
§ 23 Dokumenty przedstawione Dyrektorowi do podpisu powinny być parafowane przez pracownika, który je opracował Rozdział VI Reprezentowanie GOPS
§ 24 Dyrektor GOPS działa i reprezentuje jednostkę jednoosobowo chyba, że przepis szczególny przewiduje inny sposób reprezentowania.
§ 25 1. Dyrektor GOPS lub osoba przez niego upoważniona udzielają informacji przedstawicielom prasy, radia i TV. 2. Odmowa udzielenia informacji może nastąpić ze względu na ochronę tajemnicy służbowej oraz innej chronionej ustawą. 3. Udzielanie informacji nie może kolidować z obowiązkami służbowymi i wymogiem sprawnej obsługi klientów.
Rozdział VII Akty wewnętrzne
§ 26 1. Dyrektor wydaje w ramach posiadanych uprawnień wiążące akty wewnętrzne regulujące działalność jednostki. 2. W szczególności mogą one dotyczyć porządku, bezpieczeństwa i funkcjonowania ośrodka oraz warunków i zasad obsługi klientów. 3. Formę aktu - zarządzenie, polecenie, określa każdorazowo Dyrektor.
Rozdział VIII Postanowienia końcowe
§ 27 Postanowienia paragrafów poprzedzających, w których powoływane są przepisy powszechnie obowiązujące, w przypadku ich zmiany lub uchylenia zachowują moc, o ile nie są sprzeczne z nowymi przepisami lub zasadami działania.
§ 28 Niniejszy regulamin organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej wchodzi w życie z dniem podpisania.
GOPS Regulamin organizacyjny GOPS Regulamin pracy GOPS Zarządzenie 1 2021 zmiany w regulaminie pracy |