W skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego wchodzą: - Szkoła Podstawowa im. bł. Jana Pawła II w Mesznej - Przedszkole Publiczne w Mesznej. W Zespole Szkolno –Przedszkolnym funkcjonują następujące organy: 1) Dyrektor Zespołu Szkolno–Przedszkolnego; 2) Wicedyrektor Zespołu Szkolno–Przedszkolnego;
3) Jedna Rada Pedagogiczna, w skład której chodzą wszyscy nauczyciel Szkoły Podstawowej i Przedszkola Publicznego;
4) Jedna Rada Rodziców w skład której chodzą rodzice uczniów szkoły podstawowej i przedszkola;
5) Samorząd Uczniowski.
Dyrektor placówki szkolno–przedszkolnej
Dyrektor placówki szkolno–przedszkolnej w szczególności: 1) kieruje bieżącą działalnością wychowawczo–dydaktyczną placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz; 2 )sprawuje nadzór pedagogiczny; 3) sprawuje opiekę nad uczniami i dziećmi oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne; 4) realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców podjęte w ramach kompetencji; 5) dysponuje środkami finansowymi określonymi w planach finansowych placówki zaopiniowanych przez Radę Rodziców i Radę Pedagogiczną, ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną i gospodarczą obsługęplacówki; 6) współdziała ze szkołami wyższymi w zakresie praktyk pedagogicznych; 7) dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli i pracowników administracyjno-obsługowych, decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania, przyznawania nagród, wymierzania kar porządkowych, występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach: odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników placówki; 8) dokonuje oceny pracy nauczycieli, 9) dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim; 10) dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego; 11) dyrektor placówki szkolno -przedszkolnej wydaje zarządzenia wewnętrzne regulując tryb pracy placówki; 12) dopuszcza do realizacji programy nauczania w szkole i programy wychowania przedszkolnego przestawione przez nauczycieli i zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną, 13) powołuje zespoły wczesnego wspomagania w przedszkolu; 14) organizuje kształcenie specjalne dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych; 15) dyrektor z radą pedagogiczną może wystąpić do Gminnego Ośrodka Opieki Społecznej o przyznanie pomocy stałej lub doraźnej dzieciom i uczniom z rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej; 16) dyrektor w miarę posiadanych środków-od sponsorów, wspiera rodziców dzieci i uczniów pozostających w trudnej sytuacji materialnej.
Wicedyrektor placówki szkolno–przedszkolnej
We wszystkich działaniach statutowych dyrektora wspiera wicedyrektor: 1) do zadań wicedyrektora należą: a) sprawowanie nadzoru nad działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą placówki; b) organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli; c) przygotowywanie projektów niektórych dokumentów dotyczących organizacjiplacówki; d) prowadzenie czynności związanych z organizacją nadzoru pedagogicznego, ewaluacją oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli; e) organizacja zastępstwa za nieobecnych nauczycieli i zapewnienie ciągłości realizacji planów nauczania i wychowania; f) wykonywanie innych prac związanych z działalnością placówki zleconych przez dyrektora; 2) wicedyrektor ma prawo używania pieczątki osobistej z tytułem „Wicedyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego” oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji; 3) w czasie nieobecności dyrektora, wicedyrektor zastępuje go we wszystkich sprawach, przyjmując tym samym pełną odpowiedzialność za kierowanie placówką; 4) o powierzeniu nauczycielowi funkcji wicedyrektora decyduje dyrektor po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego placówkę szkolno-przedszkolną oraz rady pedagogicznej.
Rada Pedagogiczna placówki szkolno–przedszkolnej
Rada Pedagogiczna działa zgodnie z uchwalonym regulaminem, który nie jest sprzeczny ze Statutem Zespołu. Do kompetencji Rady pedagogicznej należy: 1) zatwierdzanie planów pracy; 2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promowania; 3) podejmowani uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów; 4) zatwierdzanie planu doskonalenia zawodowego. Rada Pedagogiczna uchwala regulamin swej działalności. Sposób rozwiązywania konfliktów pomiędzy organami określa statut szkoły i przedszkola, który nie jest sprzeczny ze Statutem Zespołu.
Rada Rodziców placówki szkolno–przedszkolnej
Rada Rodziców jest przedstawicielstwem rodziców współdziałających z dyrektorem, Radą Pedagogiczną i organem prowadzącym placówkę szkolno –przedszkolną. Kompetencje Rady Rodziców: 1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczo -profilaktycznego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym skierowanego do uczniów, realizowanego przez nauczycieli; 2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły; 3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora; 4) opiniowanie propozycji dyrektora zawierającej zestaw podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym. Rada Rodziców uchwala regulamin swej działalności, który nie jest sprzeczny ze Statutem Zespołu.
Cele i zadania przedszkola:
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania –uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji. Cel ten jestrealizowany poprzez następujące zadaniaprzedszkola: 1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju; 2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciubezpieczeństwa; 3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych; 4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony; 5) dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, możliwości percepcyjnych i rozumowania,z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań; 6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie; 7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym; 8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych; 9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki; 10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody; 11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, prezentowania wytworów pracy; 12 )współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz rozwoju dziecka; 13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju; 14) systematyczne uzupełnianie (zgoda rodziców) realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju; 15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole; 16) organizowanie zajęć –zgodnie z potrzebami –umożliwiających dziecku poznawanie kultury i językamniejszości narodowej lub etnicznej; 17)tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
Efekty realizowania przez przedszkole powyższych zadań obejmują: 1) fizyczny obszar rozwoju dziecka; 2) emocjonalny obszar rozwoju dziecka; 3) społeczny obszar rozwoju dziecka; 4) poznawczy obszar rozwoju dziecka.
Cele i zadania szkoły:
Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów ustawy Prawa oświatowei przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie oraz uwzględniające program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Najważniejszym celem kształcenia w szkole podstawowej jest dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia. Szkoła w szczególności realizuje następujące cele: 1) prowadzi uczniów do nabywania i rozwijania umiejętności poprawnego i swobodnego wypowiadania się, czytania i pisania, wykonywania elementarnych działań arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami i kształtowania nawyków społecznego współżycia; 2) rozwija poznawcze możliwości uczniów tak, aby mogli oni przechodzić od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata, dostrzegać związki i zależności przyczynowo -skutkowe, funkcjonalne, czasowe i przestrzenne; 3) zapewnia opanowanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia; 4) rozwija i przekształca spontaniczną motywację poznawczą w motywację świadomą, zapewnia dochodzenie do rozumienia, anie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści, przygotowuje do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego oraz fizycznego; 5) rozwija zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego, traktowania wiadomości przedmiotowych stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie; 6) dba o rozwój moralny i duchowy dzieckaprzyjmując personalistyczną koncepcję osoby. Kształtuje i rozwija postawy uczniów w oparciu o ogólnoludzkisystem wartości oraz uniwersalne zasadyetyki:a) wskazuje uczniom godne naśladowania autorytety;b) uwrażliwia na potrzeby innych ludzi;c) uczy pozytywnych zachowań w stosunkach międzyludzkich; 7) rozbudza i rozwija wrażliwość estetyczną i moralną dziecka oraz jego indywidualne zdolności twórcze; 8) rozwija umiejętności dziecka poznawania siebie oraz otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, technicznego i przyrodniczego dostępnego jego doświadczeniu; 9) zapewnia opiekę i wspomaga rozwój dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku w poczuciu więzi z rodziną; 10) uwzględnia indywidualne potrzeby dziecka i troszczy się o zapewnienie mu równych szans oraz stwarza warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych dzieci; 11) stwarza przyjazną atmosferę i pomaga dziecku w dobrym funkcjonowaniu w społeczności szkolnej; 12) kształtuje potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną, wyrabia czujność wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego, prowadzi działalność wychowawczą i zapobiegawczą wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem; 13) kształtuje świadomość ekologiczną; 14) wzmacnia poczucie tożsamości kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej, oraz umożliwia poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej; 15) kultywuje tradycje narodowe i regionalne; 16) rozbudza i rozwija uczucie patriotyczne; 17) umożliwia poznanie regionu i jego kultury, wprowadza w życie kulturalne wspólnoty lokalnej; 18) umożliwia kulturalne spędzenie czasu wolnego; 19) umacnia wiarę dziecka we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów oraz umożliwia rozwijanie uzdolnień i indywidualnych zainteresowań uczniów; 20) stwarza warunki do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie; 21) zapewnia warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz zachowań prozdrowotnych, a także stwarza warunki do rozwoju wyobraźni i ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i ruchowej; 22) kształtuje postawę otwartości wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym i odpowiedzialności za zbiorowość; 23) wprowadza uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu, szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele); 24) kształtuje u uczniów poczucie godnościwłasnej osoby i szacunek dla godności innych osób; 25) rozwija takie kompetencje jak: kreatywność, innowacyjnośći przedsiębiorczość; 26) rozbudza ciekawość poznawczą uczniów oraz motywację do nauki; 27) wyposaża uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtuje takie umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat; 28 )ukazuje wartość wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności; 29) wspiera uczniów w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji.
Powyższe cele szkoła realizuje poprzez treści poszczególnych przedmiotów nauczania z uwzględnieniem zasad nauczania wychowującego w toku zajęć obowiązkowych i dodatkowych oraz w ramach zajęć pozalekcyjnych, poprzez program imprez, uroczystości i wycieczek oraz poprzez rozwój samorządnej działalności uczniów. |