jo.wilkowice.bip.gmina.pl
Biuletyn Informacji Publicznej
 WWW Urzędu Gminy wilkowice.pl
 > statut strona główna 
Statut szkoły

S T A T U T


SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1


IM. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY


W WILKOWICACH


TEKST NOWELIZOWANY


Stan prawny na dzień 25 marca 2020r.


str. 2


PODSTAWY PRAWNE


1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 1997r.


2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2016r. poz. 1379; Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1287).


3. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku (Dz. U. z 2015r. nr 67, poz. 2156; Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).


4. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018r. poz. 1000).


5. Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 roku (Dz.U. z 1991r. Nr 120, poz. 526, 527).


6. Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz.U. z 1993r. Nr 83, poz.390; Dz.U. z 1999r. Nr 67, poz.753; Dz.U. z 2014r., poz. 478; Dz.U. z 2017r. poz.1147 z późn. zm.).


7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001r. Nr 61, poz. 624; Dz.U. z 2002r. nr 10, poz. 96; Dz. U. z 2017r. poz. 649 z późn. zm.).


8. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003r. Nr 6, poz. 69; Dz.U. 2018 poz. 2140 z późn. zm.).


9. Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2017r.poz. 356).


10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017r. poz. 1591 z póżn.zm.).


11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2019r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ((Dz. U. z 2019r. poz. 1616).


12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy szkołach publicznych (Dz.U. z 2019r. poz. 373).


13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. poz. 1603 oraz z 2019 r. poz. 318 z późn.zm.) 14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017r. poz. 1646).


str. 3


15. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2017r. , poz. 1117 z późn. zm.).


16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.


17. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.


18. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19


str. 4


SPIS TREŚCI


Rozdział 1


Postanowienia ogólne (§ 1 - § 4) …………………………..…….


s. 5


Rozdział 2


Cele i zadania szkoły (§ 5 - § 11) …………….…………...……..


s. 7


Rozdział 3


Nauczanie zdalne w czasie pandemii (§ 11a) …………………….


s. 15


Rozdział 4


Bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią (§ 12 - § 17) ……..


s. 16


Rozdział 5


Pomoc psychologiczno-pedagogiczna (§ 18 - § 25) ……………..


s. 19


Rozdział 6


Organy szkoły (§ 26 - § 37) ……………..……..…………..…….


s. 23


Rozdział 7


Organizacja szkoły (§ 38 - § 49) ….…………..………………….


s. 30


Rozdział 8


Nauczyciele i inni pracownicy szkoły (§ 50 - § 55) ……………..


s. 37


Rozdział 9


Uczniowie szkoły (§ 56 - § 60) …………….……….……..……..


s. 43


Rozdział 10


Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania (§ 61 - § 86) …………...….


s. 48


Rozdział 11


Postanowienia końcowe (§ 87 - § 92) …………….……….……..


s. 70


str. 5


ROZDZIAŁ 1


Postanowienia ogólne


§ 1


1. Ilekroć w dalszej treści Statutu jest mowa bez bliższego określenia o:


1) prawie oświatowym – należy przez to rozumieć ustawę z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.);


2) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.);


3) szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową nr 1 im. Władysława Jagiełły w Wilkowicach;


4) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora szkoły, o której mowa w pkt. 3.;


5) Radzie Pedagogicznej – należy przez to rozumieć Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej nr 1 im. Władysława Jagiełły w Wilkowicach;


6) nauczycielu – należy przez to rozumieć także wychowawcę klasy, oddziału lub grupy wychowawczej realizującego zadania statutowe szkoły;


7) wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów szkoły lub grupę wychowawczą;


8) specjaliście – należy przez to rozumieć w szczególności pedagoga, logopedę, oligofrenopedagoga itp.;


9) uczniach – należy przez to rozumieć dzieci realizujące roczne przygotowanie przedszkolne oraz uczniów szkoły podstawowej;


10) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;


11) organie sprawującym nadzór pedagogiczny- należy przez to rozumieć Kuratorium Oświaty w Katowicach z Delegaturą Kuratorium Oświaty w Bielsku-Białej;


12) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Urząd Gminy z siedzibą w Wilkowicach ul. Wyzwolenia 25;


13) podręczniku – należy przez to rozumieć podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego;


14) materiale edukacyjnym – należy przez to rozumieć materiał zastępujący lub uzupełniający podręcznik, umożliwiający realizację programu nauczania, mający postać papierową lub elektroniczną;


15) materiale ćwiczeniowym – należy przez to rozumieć materiał przeznaczony dla uczniów służący utrwalaniu przez nich wiadomości i umiejętności.


§ 2


1. Z dniem 01.09.2017r. utworzono ośmioletnią szkołę podstawową w Wilkowicach.


2. Nazwa Szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa nr 1 im. Władysława Jagiełły.


3. Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu.


4. Siedzibą Szkoły jest budynek oświatowy przy ul. Kościelnej 10 w miejscowości Wilkowice, powiat bielski.


§ 3


Obwód szkoły obejmuje część sołectwa Wilkowice określoną uchwałą Rady Gminy.


§ 4


1. Rok szkolny rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy – z dniem 31 sierpnia następnego roku.


2. Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.


str. 6


3. W szkole obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy.


4. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Władysława Jagiełły jest szkołą publiczną, w której cykl nauczania trwa 8 lat i składa się z dwóch etapów:


1) I etap edukacyjny obejmujący klasy I-III – tzw. edukacja wczesnoszkolna;


2) II etap edukacyjny obejmujący klasy IV-VIII.


5. Szkoła jako placówka publiczna:


1) zapewnia bezpłatne nauczanie na I i II etapie kształcenia w zakresie realizacji podstawy programowej zgodnie z ramowym planem nauczania i umożliwia uzyskanie świadectwa;


2) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;


3) przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;


4) posiada: 2 gabinety dyrekcji, sekretariat, pokój nauczycielski, 15 sal lekcyjnych, salę komputerową, salę gimnastyczną z szatniami, salę gimnastyki korekcyjnej z szatnią, boiska i bieżnię, bibliotekę z zapleczem multimedialnym, 2 świetlice, gabinet pedagoga, gabinet pielęgniarki, stołówkę, 2 szatnie, pomieszczenia gospodarcze, pomieszczenie socjalne, kuchnię z zapleczem, magazyn sprzętu sportowego, toalety, strych.


6. Szkoła realizuje:


1) cele i zadania wynikające z przepisów prawa określone w ustawie, w szczególności koncentrując się na prowadzeniu działalności:


a) dydaktycznej,


b) wychowawczej,


c) opiekuńczej,


d) edukacyjnej,


e) kulturalnej,


f) profilaktycznej,


g) prozdrowotnej,


h) sportowej,


i) rekreacyjnej, uwzględniającej potrzeby środowiska lokalnego;


2) programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego; ramowy plan nauczania;


3) ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianu.


7. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły są:


1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego


2) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:


a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt. 1,


b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania;


c) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych;


d) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej;


e) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności;


f) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.


ROZDZIAŁ 2


str. 7


Cele i zadania szkoły


§ 5


1. Szkoła dąży do zapewnienia warunków wszechstronnego rozwoju uczniów, osiąganego poprzez harmonijną realizację zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności oraz wychowania, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, a także zasad promocji i ochrony zdrowia.


2. Szkoła podejmuje niezbędne działania w celu:


1) tworzenia jak najlepszych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, jak również poprawy efektów w tym zakresie;


2) organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki;


3) podnoszenia jakości pracy szkoły i rozwoju organizacyjnego;


4) współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym;


5) prawidłowego zarządzania placówką.


3. Główne zadania szkoły to:


1) zapewnienie każdemu uczniowi warunków niezbędnych do wspomagania jego rozwoju osobowego i aktywności;


2) przekazywanie uczniom rzetelnej wiedzy;


3) kształcenie ich umiejętności.


§ 6


1. W zakresie sprawowania funkcji edukacyjnej szkoła w szczególności zapewnia:


1) naukę poprawnego i swobodnego pisania i czytania ze zrozumieniem;


2) urozmaicony proces nauczania, w tym naukę języków nowożytnych;


3) opanowanie treści nie tylko pamięciowo, ale przede wszystkim „rozumowo”;


4) wspomaganie procesu edukacyjnego przy wykorzystaniu nowoczesnych technik cyfrowych;


5) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie, który umożliwi kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia;


6) rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;


7) kształcenie zdolności dostrzegania związków i zależności (przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.);


8) traktowanie wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie;


9) poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej;


10) poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego;


11) pomaga przyszłym absolwentom dokonać świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia


12) przekazanie historii i kultury własnego regionu;


13) możliwość uczestniczenia w lekcjach religii i/lub etyki zgodnie z deklaracjami rodziców;


14) wszechstronną pomoc uczniom szczególnie uzdolnionym i mającym trudności w nauce;


15) możliwość uczestniczenia w dodatkowych zajęciach edukacyjnych proponowanych przez szkołę.


§ 7


1. W szkole uczniowie powinni kształcić swoje umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy w warunkach współczesnego świata. Nauczyciele stwarzają uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności:


1) planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności;


str. 8


2) skutecznego i zgodnego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi;


3) efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm społecznych;


4) poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych wystąpień;


5) rozwiązywania problemów w twórczy sposób;


6) rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań;


7) odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków;


8) poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;


9) przyswajanie sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.


§ 8


1. W szkole nauczyciele wprowadzają uczniów w świat wiedzy naukowej, wdrażają ich do samodzielności, pomagają im w podejmowaniu decyzji dotyczących kierunku dalszej edukacji i przygotowują do aktywnego udziału w życiu społecznym.


2. Szkoła umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły i:


1) realizuje obowiązkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia specjalistyczne, różnego typu dodatkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia pozalekcyjne;


2) realizuje pracę dydaktyczną na programach zatwierdzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, autorskich lub własnych, zgodnie ze szkolnym planem nauczania;


3) stosuje nowoczesne metody nauczania i zróżnicowane formy organizacji zajęć w pracy nauczycieli;


4) wyposaża uczniów w niezbędne wiadomości i umiejętności, ale przede wszystkim wspomaga i stymuluje ich wszechstronny rozwój.


3. Szkoła w szczególności otacza opieką indywidualną dzieci z trudnościami w nauce oraz dzieci niepełnosprawne poprzez:


1) prowadzenie obserwacji przebiegu rozwoju dzieci oraz wykrywanie nieprawidłowości rozwojowych;


2) współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną celem ustalenia przyczyn niepowodzeń, a potem realizację zaleceń poradni;


3) organizację zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć dydaktyczno–wyrównawczych, zajęć korekcyjno–kompensacyjnych, zajęć logopedycznych, socjoterapeutycznych, rewalidacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;


4) dostosowanie wymagań do indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych zgodnie ze wskazaniami zawartymi w opinii lub orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej;


5) organizację nauczania indywidualnego lub/oraz kształcenia specjalnego zgodnie z orzeczeniem poradni psychologiczno – pedagogicznej;


6) organizowanie pomocy koleżeńskiej.


4. Szkoła także otacza opieką uczniów szczególnie uzdolnionych w szczególności poprzez:


1) organizację dodatkowych zajęć pozalekcyjnych dla uczniów szczególnie uzdolnionych i wykazujących zainteresowania w określonej dziedzinie;


2) pomoc w przygotowaniu uczniów do konkursów przedmiotowych;


3) tworzenie możliwości udziału dzieciom i młodzieży w organizowanych konkursach wiedzy, artystycznych i sportowych;


str. 9


4) organizację indywidualnego toku nauki lub indywidualnego programu nauki zgodnie z obowiązującymi przepisami;


5) nagradzanie i wyróżnianie uczniów uzdolnionych.


5. Edukacja w szkole, wspomagając rozwój ucznia jako osoby i wprowadzając go w życie społeczne, powinna przede wszystkim:


1) wprowadzać ucznia w świat nauki przez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie;


2) rozbudzać i rozwijać indywidualne zainteresowania ucznia;


3) wprowadzać ucznia w świat kultury i sztuki;


4) ukazywać wartość szacunku wobec innych ludzi, docenianie ich wysiłku i pracy,


5) rozwijać umiejętności społeczne ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej;


6) zapoznawać z treściami dotyczącymi wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych, wartości rodziny w życiu osobistym człowieka, zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa.


6. Uczniom, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, szkoła zapewnia nauczanie indywidualne:


1) nauczanie indywidualne organizuje dyrektor szkoły w sposób zapewniający realizację wskazań wynikających z potrzeb edukacyjnych i zalecanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz na okres określony w orzeczeniu o potrzebie nauczania indywidualnego;


2) nauczanie indywidualne ucznia prowadzone jest przez nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie tych zajęć, w zakresie i czasie określonym przez dyrektora szkoły;


3) zajęcia w ramach nauczania indywidualnego są dokumentowane zgodnie z przepisami w sprawie prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania;


4) zajęcia nauczania indywidualnego prowadzi się zgodnie z zleceniami w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu rodzinnym, może być również realizowane na terenie szkoły jeśli w orzeczeniu znajduje się tego typu zalecenie;


5) tygodniowy wymiar godzin zajęć nauczania indywidualnego dla ucznia określany jest w porozumieniu z organem prowadzącym, w oparciu o rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.


7. Uczniom klas siódmych i ósmych, ich rodzicom i nauczycielom szkoła organizuje wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ), które pomaga uczniom w poznaniu własnych predyspozycji zawodowych: osobowości, potrzeb, uzdolnień, zainteresowań i możliwości.


8. Uczniowie mają możliwość dostępu do usług doradczych, w celu wspólnego rozwiązania problemów edukacyjno – zawodowych.


9. WSDZ działa na zasadzie systematycznego diagnozowania zapotrzebowania uczniów na informacje i udzielania pomocy w planowaniu dalszego kształcenia, a także gromadzenia, aktualizowania, udostępniania informacji edukacyjnych i zawodowych oraz wskazywania osobom zainteresowanym rzetelnych informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i światowym na temat:


1) sieci szkół ponadpodstawowych;


2) rynku pracy;


3) trendów rozwojowych w sferze zatrudnienia w określonych zawodach;


4) instytucji wspierających poradnictwo zawodowe;


5) programów edukacyjnych Unii Europejskiej.


10. WSDZ wykonuje w szczególności zadania:


str. 10


1) udzielania indywidualnych porad w zakresie wyboru dalszej drogi rozwoju uczniom i ich rodzicom;


2) prowadzenia grupowych zajęć aktywizujących i przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery;


3) koordynowania działań informacyjno – doradczych szkoły;


4) tworzenia multimedialnych centrów informacji z dostępem do Internetu;


5) w miarę możliwości organizowania spotkań z absolwentami, którzy osiągnęli sukces zawodowy (promowanie dobrych wzorców);


6) w miarę możliwości organizowania spotkań z przedstawicielami lokalnych firm, pracodawców i stowarzyszeń pracodawców (praktyki zawodowe, oczekiwania pracodawców, lokalny rynek zatrudnienia);


7) stworzenia wspólnie z nauczycielami szkolnego serwisu internetowego poświęconego zagadnieniom planowania kariery i pracy zawodowej;


8) przygotowania do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzaminu, poszukiwania pracy, podjęcia roli pracownika, zmiany zawodu, adaptacji do nowych warunków, bezrobocia;


9) wspierania rodziców i nauczycieli poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo- informacyjnych;


10) współpracy z instytucjami wspierającymi, w szczególności z:


a) kuratorium oświaty,


b) urzędem pracy,


c) centrum informacji i planowania kariery zawodowej,


d) poradnią psychologiczno–zawodową ;


11. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu organizuje się w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych prowadzi w szczególności doradca zawodowy, a w porozumieniu z nim: wychowawca klasy, pedagog bądź nauczyciel wiedzy o społeczeństwie.


12. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzone są w ramach:


1) zajęć z zakresu doradztwa zawodowego w wymiarze 10 godzin w roku w klasach siódmych i ósmych;


2) godzin do dyspozycji wychowawcy klasy;


3) spotkań z rodzicami;


4) indywidualnych porad i konsultacji z doradcą zawodowym;


5) udziału w spotkaniach i wyjazdach do szkół ponadpodstawowych;


6) udziału w spotkaniach z przedstawicielami instytucji wspierających wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego.


13. Dla uczniów, którzy ukończyli 15. rok życia i nie rokują ukończenia szkoły w normalnym trybie, a którzy otrzymali promocję do klasy VII albo nie otrzymali promocji do klasy VIII mogą być tworzone oddziały przysposabiające.


14. Utworzenie oddziałów przysposabiających do pracy regulują odrębne przepisy.


15. Szkoła może realizować eksperyment pedagogiczny, który polega na modyfikacji istniejących lub wdrożeniu nowych działań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu nowatorskich rozwiązań programowych, organizacyjnych, metodycznych lub wychowawczych, w ramach których są modyfikowane warunki, organizacja zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania, zgodnie z odrębnymi przepisami.


16. Każdorazowo celem eksperymentu pedagogicznego realizowanego w szkole jest rozwijanie kompetencji i wiedzy uczniów oraz nauczycieli.


§ 9


str. 11


Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w Statucie, mając na uwadze dobro dzieci, współdziałają ze sobą w zakresie wychowania i nauczania, uwzględniając w szczególności potrzeby rozwojowe uczniów oraz potrzeby lokalnego środowiska.


§ 10


1. Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny.


2. Współpraca szkoły z rodzicami w tym zakresie opiera się na:


1) wzajemnym przychylnym stosunku rodziny i szkoły;


2) wspólnocie celów wychowania, kształcenia i opieki;


3) podmiotowym traktowaniu rodziców.


3. Formy współpracy wychowawców i nauczycieli z rodzicami:


1) kontakty bezpośrednie:


a) zbiorowe:


- zebrania ogólnoszkolne i klasowe,


- spotkania poświęcone pedagogizacji rodziców z udziałem ekspertów (psycholog, lekarz,


policjant),


- okolicznościowe z okazji imprez, uroczystości klasowych i ogólnoszkolnych;


b) indywidualne:


- konsultacje zgodnie z ustalonym na początku roku szkolnego harmonogramem lub według uznania wychowawcy bądź innego nauczyciela (w zależności od potrzeb),


- indywidualne rozmowy z uczącymi (po ustnym, telefonicznym lub pisemnym uzgodnieniu terminu);


2) kontakty pośrednie:


a) rozmowa telefoniczna,


b) korespondencja listowa, elektroniczna,


c) adnotacje w zeszycie przedmiotowym lub zeszycie korespondencji,


d) kontakty internetowe z wykorzystaniem powszechnie dostępnych komunikatorów, w szczególności dziennika elektronicznego.


4. Szkoła i Rodzice współdziałają ze sobą w zakresie wychowania, opieki i profilaktyki.


5. W zakresie sprawowania funkcji wychowawczo–opiekuńczo–profilaktycznej szkoła w szczególności:


1) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w prawie oświatowym, ustawie o systemie oświaty i przepisach wykonawczych do tych ustaw, stosownie do warunków i wieku uczniów poprzez:


a) zapewnia odpowiednią bazę dla uczniów,


b) systematyczne diagnozuje i monitoruje zachowanie uczniów,


c) realizuje program wychowawczo-profilaktycznego będący alternatywą dla zagrożeń społecznych młodego człowieka;


2) upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości;


3) kształtuje postawy patriotyczne i szacunku dla dobra wspólnego oraz przygotowuje do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i państwie;


4) sprzyja zachowaniom proekologicznym;


5) umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;


6) budzi szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz szkoły i społeczności lokalnej;


7) wdraża do dyscypliny i punktualności;


8) tworzy przyjazny klimat do aktywnego angażowania rodziców w sprawy szkoły;


9) zachęca do udziału rodziców w imprezach organizowanych przez szkołę, w tym wyjazdów na wycieczki oraz współorganizowanie różnorodnych imprez i uroczystości;


10) włącza rodziców w tworzenie, opiniowanie i uchwalanie wybranych dokumentów dotyczących pracy szkoły;


str. 12


11) przekazuje rodzicom podczas spotkań grupowych i indywidualnych wiedzę na temat metod skutecznego uczenia się;


12) umożliwia rozwiązywanie na bieżąco wszelkich nieporozumień i konfliktów mogących niekorzystnie wpływać na pracę szkoły lub samopoczucie uczniów, rodziców i nauczycieli.


6. Szkoła podejmuje działania wychowawczo–profilaktyczne obejmujące promocję zdrowia, w tym zdrowia psychicznego, profilaktykę, interwencje kryzysowe, terapie, korektę zachowań oraz przeciwdziałanie, a także redukcję agresji i przemocy.


7. Działania, o których mowa w ust. 6. realizowane są poprzez:


1) rozmowy z pedagogiem;


2) udział uczniów w programach i przedsięwzięciach promujących zdrowy styl życia;


3) udział uczniów w zajęciach profilaktycznych na temat uzależnień, przemocy, demoralizacji, w tym organizowanych przy współudziale specjalistów z zewnątrz;


4) podejmowanie tej tematyki oraz edukacji prawnej uczniów ukierunkowanej na uświadomienie im instrumentów prawnych możliwych do wykorzystania wobec uczniów zagrożonych demoralizacją i popełniających czyny zabronione na godzinach z wychowawcą;


5) system procedur dotyczących sprawnego i szybkiego podejmowania działań interwencyjnych, udzielania pomocy osobom pokrzywdzonym i sprawcom zdarzeń;


6) współpracę szkoły z instytucjami wspierającymi działania profilaktyczne;


7) zainstalowanie w szkole komputerowego programu chroniącego uczniów przed niepożądanymi treściami w Internecie;


8) działania nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa, to w szczególności:


a) realizacja zadań wynikających z obowiązków nauczyciela oraz regulaminów obowiązujących w szkole,


b) szkolenia dla środowiska szkolnego,


c) koordynowanie prawidłowej realizacji zadań dyrektora, nauczycieli i innych pracowników szkoły związanych z bhp uczniów,


d) współpraca ze specjalistą do spraw BHP.


8. Współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania:


1) rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w zakresie nauczania;


2) wychowawcy klas, pedagog, logopeda, wychowawcy świetlicy, nauczyciele biblioteki, nauczyciele przedmiotów współdziałają z rodzicami w zakresie rozwiązywania problemów dydaktycznych uczniów oraz wskazują możliwe formy wsparcia oferowane przez szkołę i informują o możliwościach uzyskania pomocy w poradni psychologiczno – pedagogicznej lub w innych instytucjach świadczących poradnictwo lub specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom.


9. Formy współdziałania nauczycieli i rodziców uwzględniają prawo rodziców do:


1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych w danym oddziale i zespole;


2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów;


3) uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji zwrotnej na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce oraz sposobów wyeliminowania braków;


4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci;


5) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat szkoły.


str. 13


10. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu, w celu zapewnienia dziecku podczas pobytu w szkole odpowiednich warunków edukacyjnych oraz metod opiekuńczo-wychowawczych są zobowiązani do:


1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;


2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;


3) zapewnienia dziecku warunków do przygotowania się do zajęć szkolnych, zaopatrzenia w niezbędne materiały, pomoce i inne przybory;


4) zapewnienia dziecku realizującemu obowiązek szkolny poza szkołą właściwych warunków nauki, gdy realizuje obowiązek poza szkołą, zgodnie z odrębnymi przepisami;


5) interesowania się osiągnięciami swojego dziecka, ewentualnymi niepowodzeniami;


6) współpracy ze szkołą w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych, wychowawczych, zdrowotnych i opiekuńczych dziecka;


7) przekazania dyrektorowi szkoły uznanych przez nich za istotne informacji o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka;


8) udziału w spotkaniach ogólnych i indywidualnych;


9) uczestnictwa w różnych formach pedagogizacji rodziców, prelekcjach, warsztatach, pogadankach, konsultacjach;


10) ścisłej współpracy z wychowawcą klasy w realizacji zadań wynikających z programu wychowawczo – profilaktycznego, zadań z planu pracy wychowawcy klasowego, godzin z wychowawcą;


11) wdrażania dziecka do przestrzegania i zachowywania zasad bezpieczeństwa własnego i innych;


12) zgłaszania się do szkoły na zaproszenie wychowawcy lub innych nauczycieli; w możliwie szybkim czasie;


13) zgłaszania się do szkoły na wezwanie dyrekcji bądź pielęgniarki szkolnej dotyczące zdrowia dziecka;


14) zgłaszania się do szkoły na wezwanie dyrekcji bądź pielęgniarki szkolnej w przypadku stwierdzenia u dziecka wszawicy w celu niezwłocznego odizolowania go od innych dzieci, zabrania go ze szkoły i przeprowadzenia odpowiedniego, skutecznego leczenia/kuracji, dziecko wraca do szkoły po całkowitym wyleczeniu;


15) uzgodnienia z wychowawcą lub nauczycielem przedmiotowym terminu spotkania w dogodnym dla obu stron terminie;


16) wdrażania dziecka do kulturalnego zachowania w szkole i poza nią oraz poszanowania mienia szkolnego i prywatnego;


17) przekazywania rzetelnych informacji o stanie zdrowia, jeśli niewiedza wychowawcy lub nauczyciela na ten temat stwarzałaby dla dziecka zagrożenie bezpieczeństwa zdrowia lub życia;


18) wszechstronnego rozwijania zainteresowań swojego dziecka, dbania o jego zdrowie fizyczne i psychiczne;


19) promowania zdrowego stylu życia.


11. Rodzic usprawiedliwia nieobecność ucznia na zajęciach lub spóźnienie ucznia na zajęcia do siedmiu dni po ustaniu nieobecności w następujących formach:


1) pisemnie: w zeszycie korespondencji lub e-mail’em czy za pośrednictwem dziennika elektronicznego;


2) ustnie: osobiście lub telefonicznie.


12. Niezastosowanie się do wyżej wymienionych zasad skutkuje pozostawieniem nieobecności jako nieusprawiedliwionej.


§ 11


1. Nauczyciele szkoły w trosce o dobre wychowanie powierzonej im młodzieży przyjmują następujące zadania wychowawcze (wspomagając w tym zakresie obowiązki rodziców):


str. 14


1) wspieranie rozwoju osobowości w zgodzie z systemem wartości, który respektując prawa innych, wartości uniwersalne i przyjęte normy – daje możliwość samorealizacji;


2) rozwijanie postaw patriotycznych, poczucia przynależności do społeczności lokalnej, etnicznej, językowej i religijnej, podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej oraz społeczności europejskiej i światowej;


3) kształcenie podstawowych wartości obywatelskich, w tym właściwych postaw w zakresie wolontariatu;


4) współdziałanie z instytucjami wychowawczymi, w tym organizacjami młodzieżowymi i towarzystwami środowiskowymi;


5) zbliżenie do siebie środowiska szkolnego i rodzicielskiego w postaci warsztatów, uczących mówienia o wychowaniu jednym głosem oraz wspólnego rozwiązywania trudności wychowawczych;


6) kształtowanie kultury pracy i wypoczynku z uwzględnieniem zasad promocji i ochrony zdrowia;


7) kształtowanie umiejętności współżycia w rodzinie, w grupie koleżeńskiej, w szerszej społeczności;


8) konsekwentne przestrzeganie wypracowanych Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania i przyjętego programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły;


9) angażowanie ucznia w realizację i odpowiedzialność za wspólne zadania oraz wspomaganie jego aktywności;


10) współpracę z dziećmi, rodzicami oraz radą pedagogiczną;


11) położenie nacisku na dobre poznanie ucznia, dostosowanie wymagań do możliwości i cech indywidualnych ucznia;


12) uwrażliwienie ucznia na konieczność rozróżniania dobra od zła;


13) organizowanie zajęć rozwijających zainteresowania ucznia.


2. Do zadań szkoły w tym zakresie należy również:


1) wprowadzanie uczniów przez kontakt z dziełami literatury w podstawową wiedzę psychologiczną i społeczną o człowieku, jego relacjach i przeżyciach;


2) wytworzenie nawyku umiejętności obcowania z tradycją i uczestnictwa w kulturze współczesnej za pośrednictwem literatury, teatru, filmu, radia i telewizji oraz innych nośników informacji;


3) wzbogacanie osobowości;


4) rozwijanie krytycyzmu oraz samodzielności myślenia, a także eliminowanie ze świadomości uczniów różnego rodzaju stereotypów;


5) zapoznanie uczniów z problemami życia społeczeństw w różnych częściach świata, na obszarach naturalnych i zurbanizowanych, wysokim standardem życia w krajach o intensywnej polityce oświatowej, ale i z niedostateczną edukacją w zakresie promocji zdrowia i planowania rodziny.


str. 15


ROZDZIAŁ 3


Nauczanie zdalne w czasie pandemii


§ 11a


Zgodnie z wytycznymi MEN i Rozporządzeniami regulującymi pracę szkół w czasie pandemii wprowadza się nowe zadania Rady Pedagogicznej, Rodziców i Uczniów:


1. W czasie ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych związanego z zagrożeniem epidemiologicznym nauka jest realizowana na odległość.


2. Za organizację kształcenia na odległość odpowiada dyrektor szkoły. Jest on zobowiązany do tego, aby powiadomić rodziców, w jaki sposób będzie zorganizowana nauka. Nauczyciele mają możliwość weryfikacji dotychczas stosowanego programu nauczania tak, by dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość.


3. Dyrektor sprawdza, czy szkoła ma kontakt za pośrednictwem Internetu ze wszystkimi uczniami/słuchaczami, rodzicami i nauczycielami oraz czy posiada ich aktualne numery telefonów.


4. Dyrektor i nauczyciele przygotowują możliwość zdalnej realizacji programów nauczania np. z wykorzystaniem komunikatorów, grup społecznościowych, poczty elektronicznej, platform edukacyjnych, dziennika elektronicznego itp.


5. Organizując uczniom kształcenie na odległość dyrektor i nauczyciele pamiętają o uwzględnianiu zasady bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną. Oznacza to, że dobór narzędzi przy tej formie kształcenia powinien uwzględniać aktualne zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń (komputer, telewizor, telefon) i ich dostępności w domu, wiek i etap rozwoju uczniów, a także sytuację rodzinną uczniów.


6. Dyrektor i nauczyciele dokonują analizy możliwości zdalnej realizacji tygodniowego/semestralnego rozkładu zajęć dla poszczególnych klas i oddziałów z uwzględnieniem jego modyfikacji, a w razie przedłużenia okresu zamknięcia szkół po 15-tym kwietnia dostosowują zajęcia online (w miarę możliwości) do planu lekcji poszczególnych klas.


7. Dyrektor ustala z nauczycielami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas, uwzględniając m.in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć czy możliwości psychofizyczne ucznia.


8. Dyrektor szkoły ustala w uzgodnieniu z nauczycielami w jaki sposób będzie monitorowana i sprawdzana wiedza ucznia oraz postępy w nauce.


9. Dyrektor określa formy kontaktu czy konsultacji nauczyciela z rodzicami i uczniami.


10. Każdy nauczyciel decyduje o formach i metodach własnej pracy zdalnej uwzględniając zapisy aktualnych Rozporządzeń MEN, współpracę zespołów przedmiotowych oraz zapisy statutowe.


11. Nauczyciele uwzględniają w pracy zdalnej różne potrzeby edukacyjne uczniów, w tym wynikające z niepełnosprawności.


12. Dyrekcja opracowuje na bieżąco informacje dla nauczycieli, uczniów, ich rodziców o kształceniu na odległość w szkole, z uwzględnieniem higieny pracy uczniów i nauczycieli oraz zasad bezpieczeństwa w sieci.


13. Przygotowanie możliwości zdalnego monitorowania i oceniania postępów uczniów, modyfikacji wewnątrzszkolnych systemów oceniania.


14. Dyrekcja i nauczyciele opracowują informacje dla rodziców o tym, jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu, jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą, a także jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci.


15. Rodzice systematycznie kontrolują informacje przekazywane drogą elektroniczną w zakładce Wiadomości i Zadania domowe w dzienniku, a w razie wątpliwości kontaktują się bezpośrednio z nauczycielem.


16. Rodzice wspierają dzieci w procesie nauczania zdalnego, ułatwiają i umożliwiają im kontakt z wychowawcą i nauczycielami, pomagają podczas zakładania konta na platformach


str. 16


edukacyjnych bądź komunikatorach oraz – w razie potrzeby – pomagają w dostarczaniu drogą elektroniczną koniecznych prac w postaci zdjęć, skanów itp.


17. Uczniowie realizują obowiązek nauczania zdalnego, w szczególności poprzez wypełnianie zadań zleconych drogą elektroniczną lub w kontakcie online z nauczycielem, kontaktują się w razie trudności i poszukują wsparcia ze strony nauczyciela lub wychowawcy.


18. Uczniowie dostarczają drogą elektroniczną prace, które są wyznaczone na ocenę lub ustalają inny sposób ich prezentacji bezpośrednio z nauczycielem danego przedmiotu.


19. Uczniowie podlegają klasyfikacji zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.


ROZDZIAŁ 4


Bezpieczeństwo uczniów w szkole i poza nią


§ 12


1. Szkoła zapewnia opiekę nad uczniami z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, tj.:


1) organizuje szkolenia w zakresie bhp dla wszystkich pracowników szkoły, zapewnia przeszkolenie dla wszystkich nauczycieli i pracowników niepedagogicznych w zakresie udzielania pierwszej pomocy;


2) za zgodą rodziców może ubezpieczać uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków;


3) zapewnia opiekę nauczyciela prowadzącego zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne, w tym nauczyciela wyznaczonego na zastępstwo;


4) zapewnia opiekę uczniom korzystającym ze świetlicy;


5) zapewnia opiekę uczniom podczas pobytu w szkole zgodnie z tygodniowym planem zajęć;


6) zapewnia opiekę nauczyciela dyżurującego podczas przerw według ustalonego harmonogramu dyżurów;


7) zapewnia opiekę podczas zajęć poza terenem szkoły zgodnie z obowiązującym regulaminem dotyczącym organizacji wyjść i wycieczek szkolnych;


8) zwiększa poziom bezpieczeństwa uczniów poprzez zainstalowany system monitoringu w budynku i wokół niego.


2. Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad niektórymi uczniami, a zwłaszcza nad:


1) uczniami rozpoczynającymi naukę w pierwszej klasie;


2) uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, wzroku i słuchu;


3) uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki, w tym stała bądź doraźna pomoc materialna.


§ 13


1. Szkoła, wykonując swoje zadania, zapewnia uczniom opiekę pedagogiczną i pełne bezpieczeństwo:


1) w czasie zajęć organizowanych na terenie szkoły (przed pierwszą lekcją od godz. 7.30 oraz 10 minut przed kolejnymi zajęciami i 10 minut po zajęciach obowiązkowych i pozalekcyjnych);


2) podczas pobytu dziecka w świetlicy szkolnej;


3) poza terenem szkoły tylko podczas zajęć zorganizowanych przez szkołę, np. wyjścia do teatru, wyjazdy na konkursy, wycieczki szkolne itp.


2. Zadania opiekuńcze wykonywane są na następujących zasadach:


1) za bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć obowiązkowych, nieobowiązkowych i pozalekcyjnych odpowiada nauczyciel prowadzący te zajęcia. Nauczyciel ten, zobowiązany jest również do niezwłocznego udzielenia pomocy uczniom w sytuacji


str. 17


zaistnienia wypadku i poinformowania o tym dyrektora szkoły, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami postępowania w razie wypadku;


2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach nauczyciel może opuścić miejsce pracy (wyjść z sali, w której prowadzi zajęcia) pod warunkiem, że dyrektor wyrazi na to zgodę, a opiekę nad uczniami przejmie w tym czasie inny pracownik szkoły;


3) w przypadku nieobecności nauczyciela w szkole obowiązek opieki nad uczniami przejmuje inny nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły;


4) podczas zajęć poza terenem szkoły pełną odpowiedzialność za zdrowie i bezpieczeństwo uczniów ponosi nauczyciel prowadzący dane zajęcia, a podczas wycieczek szkolnych kierownik wycieczki wraz z opiekunami;


5) nauczyciel powracający z uczniami z zajęć poza szkołą, przekazuje ich pod opiekę nauczycielowi mającemu planowo lekcję z daną klasą lub zapewnia im swoją opiekę do czasu przerwy albo objęcia opieki nad uczniami przez innego nauczyciela;


6) za bezpieczeństwo uczniów w czasie przerw międzylekcyjnych odpowiadają nauczyciele dyżurujący zgodnie z opracowanym regulaminem dyżurów oraz opracowanym planem dyżurów;


7) nauczyciele pełniący dyżur odpowiadają za bezpieczeństwo uczniów na korytarzach, w sanitariatach, na klatkach schodowych, w szatni przed salą gimnastyczną lub innych wyznaczonych miejscach;


8) za bezpieczeństwo uczniów po dzwonku kończącym przerwę odpowiada nauczyciel dyżurujący podczas przerwy do chwili przybycia pierwszego nauczyciela mającego zajęcia na danym poziomie szkoły, który z kolei czuwa nad bezpieczeństwem dzieci do momentu wejścia wszystkich uczniów do sal wraz z nauczycielem prowadzącym daną lekcję.


3. Za bezpieczeństwo uczniów przebywających w szatni odpowiada obsługa szatni.


4. Ucznia może zwolnić z danej lekcji: dyrektor, wychowawca, pedagog, nauczyciel danych zajęć edukacyjnych – na osobisty, telefoniczny (potwierdzony sms-em) lub pisemny wniosek rodziców (np. wpis w zeszycie korespondencji, dzienniku elektronicznym), który zawiera dzień i godzinę wyjścia ucznia ze szkoły. Rodzic winien zapisać informację, że bierze odpowiedzialność za dziecko w drodze do domu zgodnie ze wzorem zapisu obowiązującym w szkole.


5. W przypadku, gdy nauczyciel zauważy objawy złego samopoczucia ucznia lub uczeń sam zgłosi nauczycielowi taki fakt, nauczyciel:


1) odsyła go do pielęgniarki szkolnej, która podejmuje decyzję o powiadomieniu rodziców ucznia, prosząc o pilne zgłoszenie się do szkoły i odebranie dziecka lub za pośrednictwem przewodniczącego samorządu klasy bądź pracownika będącego w pobliżu sali lekcyjnej wzywa pielęgniarkę, która przejmuje opiekę nad uczniem;


2) w przypadku nieobecności pielęgniarki sam podejmuje decyzję o powiadomieniu rodziców i zwolnieniu ucznia z zajęć lub kontaktuje się z wychowawcą bądź dyrektorem szkoły.


6. Ucznia, który ma złe samopoczucie lub objawy choroby odbiera rodzic bądź osoba przez niego upoważniona najszybciej jak to możliwe.


7. W sytuacji, kiedy po odbiór ucznia z przyczyn, o których mowa w ust. 6 zgłosi się rodzic (bądź osoba przez niego upoważniona), u którego zachowanie wyraźnie wskazuje na spożycie alkoholu lub innych środków odurzających, wzywa się policję.


8. W przypadkach zagrażających zdrowiu i życiu ucznia niezwłocznie wzywa się pogotowie ratunkowe.


9. W trosce o bezpieczeństwo dzieci


1) wychowawcy klas pierwszych na początku września przeprowadzają zajęcia mające na celu zaznajomienie uczniów z pomieszczeniami szkoły, zasadami bezpieczeństwa na ich terenie, przepisami ruchu drogowego i podstawami higieny pracy umysłowej;


str. 18


2) wychowawcy klas II – VIII przypominają uczniom zasady bezpieczeństwa obowiązujące na terenie szkoły, przystankach autobusowych, w autobusie szkolnym oraz przepisów bhp w salach lekcyjnych, dróg ewakuacyjnych.


10. W celu poprawienia skuteczności działań związanych z bezpieczeństwem uczniów i pracowników szkoła posiada monitoring wizyjny.


11. Do zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i pracowników oraz ochrony mienia, w uzgodnieniu z organem prowadzącym szkołę oraz po przeprowadzeniu konsultacji z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim, stosuje się szczególny nadzór nad pomieszczeniami szkoły i terenem wokół niej w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu, czyli monitoring wizyjny.


12. Za bezpieczeństwo uczestników wycieczki odpowiada kierownik wycieczki i opiekunowie grupy zgodnie z obowiązującym w szkole Regulaminem wycieczek.


13. Na wypadek różnorodnych zagrożeń i wypadków w szkole obowiązuje zestaw procedur, dotyczący postępowania w sytuacjach zagrożenia i wypadku opisanych w szczególności w instrukcji BHP, przeciwpożarowej i alarmowej.


§ 14


1. Procedury postępowania w razie wypadku w szkole (pierwsza pomoc przedmedyczna w szkole):


1) zapewnić opiekę poszkodowanemu dziecku poprzez:


a) ocenę stanu poszkodowanego dziecka i udzielenie mu pierwszej pomocy przedmedycznej,


b) ocenę sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku,


c) wezwanie pomocy i wyspecjalizowanej służby medycznej, jeśli zaistnieje taka potrzeba (w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia),


d) w przypadku braku kontaktu z rodzicami – poinformowanie pogotowia ratunkowego o zaistniałym wypadku (niezależnie od jego rodzaju) oraz o braku kontaktu z rodzicami – stosujemy się do zaleceń dyspozytora pogotowia ratunkowego,


e) poinformowanie rodziców (lub upoważnione przez nich osoby) o zaistniałym wypadku. Są oni zobowiązani do niezwłocznego przybycia do szkoły, by zaopiekować się dzieckiem,


f) zabezpieczenie poszkodowanego dziecka przed możliwością dodatkowego urazu lub uszkodzenia, pamiętając o ewakuowaniu z miejsca wypadku tylko w przypadku gdy:


- nie zagraża to jego zdrowiu lub życiu,


- w wyjątkowych sytuacjach, gdy istnieje bezpośrednie zagrożenie dla poszkodowanego;


2) Ponadto udzielając pierwszej pomocy poszkodowanemu dziecku należy pamiętać, aby:


a) zapewnić mu komfort psychiczny;


b) mieć z nim ciągły kontakt słowny – mówić do poszkodowanego bez względu na stan jego świadomości;


c) być przy nim, aż opiekę przejmie fachowa służba medyczna lub rodzice (bądź upoważnione przez nich osoby).


§ 15


1. W celu zapobiegania zagrożeniom młodzieży związanym z uzależnieniem podejmowane są działania w następującym zakresie:


1) uświadamiania skutków działania środków odurzających na organizm ludzki;


2) kształtowania umiejętności przeciwstawiania się uzależnieniu oraz propagowania ich abstynencji;


3) udzielania indywidualnej pomocy w przezwyciężaniu trudności powodujących zagrożenie uzależnieniem;


4) organizowania we współdziałaniu z rodzicami: spotkań, zajęć z instytucjami i organizacjami zajmującymi się problemami uzależnień;


5) udziału szkoły w akcjach ogólnopolskich i regionalnych mających na celu zapobieganie uzależnieniom.


str. 19


§ 16


W szkole jest zainstalowane i aktualizowane oprogramowanie zabezpieczające uczniów, korzystających w pracowniach z usługi dostępu do Internetu, przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju psychicznego i moralnego.


§ 17


1. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła organizuje stołówkę.


2. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne.


3. Warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.


4. Do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej w terminie do dziesiątego dnia każdego miesiąca, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.


5. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej jako przedstawiciel organu prowadzącego szkołę może zwolnić rodziców ucznia z całości lub części opłat, o których mowa w ust. 3:


1) w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny;


2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych;


3) na wniosek dyrektora szkoły.


6. Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia ciepłego posiłku i drugiego śniadania w stołówce szkolnej zgodnie z zapisami Regulaminu Stołówki Szkolnej.


ROZDZIAŁ 5


Pomoc psychologiczno-pedagogiczna


§ 18


1. Szkoła zapewnia opiekę i różne formy pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych i losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie.


2. Szczególną troską otacza się uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.


3. Organizuje się pomoc finansową lub rzeczową dla uczniów w trudnych sytuacjach losowych.


§ 19


1. W celu realizacji podstawowych funkcji i zadań szkoła, dla zapewnienia prawidłowego rozwoju uczniów, współpracuje z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi oraz innymi organizacjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa.


2. Szkoła organizuje wyżej wymienioną współpracę w oparciu o indywidualne ustalenia i oczekiwania osób wymagających pomocy.


3. Działania mediacyjne prowadzą nauczyciele, którzy w toku podejmowanych działań zdiagnozowali konieczność udzielenia wsparcia lub inni nauczyciele, do których uczeń i/lub rodzic zwrócił się o pomoc.


4. Czynności mediacyjne, o których mowa w pkt. 3, podlegają obowiązkowi dokumentowania w formie protokołu oraz ochronie danych w nim zawartych.


5. Dokumentację, o której mowa w pkt. 4 gromadzi pedagog szkolny.


str. 20


§ 20


1. Szkoła udziela i organizuje uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie ze szkolną procedurą organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.


2. Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej uczniom jest wspomaganie rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się, w szczególności przez wyrównywanie oraz korygowanie trudności w opanowaniu podstawy programowej i eliminowanie przyczyn przejawów zaburzeń, w tym zaburzeń zachowania.


3. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu jego możliwości psychofizycznych, wynikających w szczególności:


1) z niepełnosprawności;


2) z niedostosowania społecznego;


3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;


4) z zaburzeń zachowania lub emocji;


5) ze szczególnych uzdolnień;


6) ze specyficznych trudności w uczeniu się;


7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;


8) z choroby przewlekłej;


9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;


10) z niepowodzeń edukacyjnych;


11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;


12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.


4. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności ich działań.


§ 21


1. Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści prowadzą działania mające na celu:


1) rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym ich zainteresowań i uzdolnień, oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia, w tym wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe;


2) rozpoznanie trudności dydaktyczno-wychowawczych lub zaburzeń zachowania uczniów oraz zaplanowanie formy wsparcia, zależnie od potrzeb i możliwości oraz za zgodą rodziców ucznia lub wskazanie do diagnozy w poradni psychologiczno-pedagogicznej;


3) uzyskiwanie informacji od rodziców na temat nieprawidłowości rozwojowych ich dzieci lub problemów wychowawczych oraz zapoznanie pozostałych nauczycieli uczących i wychowawców z wynikami badań dostarczonych przez rodziców;


4) dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia i uwzględnianie ich przy ocenianiu, adekwatnie do stwierdzonych trudności u ucznia.


2. Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści prowadzą w szczególności obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie u uczniów:


1) trudności w uczeniu się, w tym – w przypadku uczniów klas I–III – ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się;


2) szczególnych uzdolnień.


str. 21


§ 22


1. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel, wychowawca lub specjalista niezwłocznie udziela uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy i informuje o tym wychowawcę klasy lub dyrektora szkoły.


2. Wychowawca oddziału, dyrektor szkoły lub inna wyznaczona przez dyrektora osoba planują i koordynują udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustalają formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.


3. Osoby, o których mowa w ust. 2, planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno– pedagogicznej, współpracują z rodzicami ucznia oraz – w zależności od potrzeb – z innymi nauczycielami, wychowawcami i specjalistami, prowadzącymi zajęcia z uczniem, poradnią lub innymi osobami.


4. W przypadku, gdy uczeń był objęty pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole, przy planowaniu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej uwzględnia się wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem, zawarte w dokumentacji przebiegu nauczania.


5. Przepisy ust. 1–4 stosuje się odpowiednio do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni, z tym, że przy planowaniu udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej uwzględnia się także zalecenia zawarte w tych orzeczeniach lub opiniach.


§ 23


1. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym ustalenie dla ucznia form, okresu oraz wymiaru godzin udzielania tej pomocy, jest zadaniem zespołu, który opracowuje dla ucznia indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny.


2. Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej ustala dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.


§ 24


1. potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną informuje się rodziców ucznia. O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły niezwłocznie informuje pisemnie rodziców ucznia, w sposób przyjęty w szkole.


2. W szczególnych wypadkach, w trosce o dobro dziecka i zapewnienie mu optymalnych warunków nauki i pobytu w szkole, udzielając pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Rada Pedagogiczna i specjaliści opiekujący się uczniem w porozumieniu z rodzicami mogą podjąć decyzję o przeniesieniu ucznia do oddziału równoległego w szkole.


3. Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno–pedagogicznej prowadzą dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.


§ 25


1. Szkoła obejmuje kształceniem specjalnym dzieci i młodzież niepełnosprawne, niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.


2. Uczniowi obję 


Opublikowane przez: Andrzej Pobożny | Data wprowadzenia: 2021-03-17 11:45:26.

Zobacz:
 Informacja o jednostce .  Dyrekcja .  Pracownicy .  Akty Prawne .  Organizacja roku szkolnego  .  Rada Pedagogiczna  .  Rada Rodziców .  Budżet .  Sprawozdania finansowe .  Sprawozdania z działalności .  Oferty pracy .  Rejestry .  Kontakt  . 
Data wprowadzenia: 2021-03-17 11:45:26
Opublikowane przez: Andrzej Pobożny
  Biuletyn Informacji Publicznej - jo.wilkowice.bip.gmina.pl